COMUNICAT DE PRESĂ
Clarificări privind informațiile apărute în spațiul public referitoare la incidentul din timpul repetițiilor pentru „Romeo și Julieta”
București, 18 martie 2025 – Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” dorește să corecteze o serie de informații inexacte apărute în articolul publicat de Gandul.ro la data de 18 martie 2025, intitulat „Iubitul tenor al Danielei Nane, grav rănit după ce a fost obligat să se arunce în gol la repetiții. Poliția a descins la Teatrul de Operetă.”
În calitate de instituție publică, teatrul consideră esențial ca informațiile difuzate în spațiul media să fie corecte și obiective. Interpretările eronate și prezentarea alarmistă a unor evenimente pot induce publicul în eroare și pot afecta activitatea instituției și a artiștilor săi.
Cu scopul de a evita preluarea unor informații eronate apărute în presă, Teatrul precizează următoarele:
Mișcarea scenică executată de tenorul Octavian Ene nu a fost o „săritură în gol”, ci o coborâre controlată de pe o platformă, parte din scena balconului din Romeo și Julieta. Această scenă este prezentă în toate montările internaționale ale spectacolului din ultimele două decenii, inclusiv în producțiile din Ungaria, Germania, Polonia, România, Cehia, Slovenia și Rusia. Mecanica acestei mișcări scenice presupune sprijinirea pe brațe și reducerea controlată a înălțimii căderii, astfel încât artistul să ajungă în siguranță la sol.
Repetiția în cadrul căreia s-a produs accidentul a fost una de coregrafie, nu de regie, motiv pentru care regizorul Kerenyi Miklos Gabor – Kero nu era prezent în acel moment. Afirmația conform căreia regizorul „lipsește în mod obișnuit de la repetiții” este complet nefondată.
Nu a existat nicio presiune asupra artistului pentru a executa mișcarea, iar indicațiile oferite au fost clare: aceasta trebuia efectuată doar dacă artistul se simțea 100% în siguranță. Repetarea mișcărilor în repetiții este un proces firesc în orice producție de anvergură. Nu au existat nemulțumiri legate de performanța fizică a tenorului Octavian Ene, așa cum se sugerează în articol.
Repetițiile pentru acest spectacol includ antrenamente fizice zilnice, concepute special pentru a pregăti artiștii pentru efortul susținut. Cascadoriile și elementele acrobatice, precum flic-flacurile, sunt exersate progresiv, de la un nivel redus de intensitate până la execuția cerută de regie.
Afirmația conform căreia artistului i s-a aplicat gheață pe rană este falsă. În realitate, s-a așteptat venirea unui echipaj medical, care să acționeze conform procedurilor standard, iar artistul a fost transportat imediat la spital, unde a primit îngrijirile necesare.
Repetiția nu a fost reluată „ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat”, așa cum sugerează articolul. Dimpotrivă, echipa artistică și tehnică a tratat incidentul cu maximă seriozitate, asigurând sprijinul necesar și urmând toate procedurile adecvate unei astfel de situații. În plus, unul dintre soliștii spectacolului a subliniat acest aspect chiar pe pagina sa de Facebook, menționând că „Repetiția a continuat (cu inima strânsă, e adevărat, fiind cu toții afectați) pentru că avem o datorie față de publicul care a cumpărat bilet pentru a ne vedea […]. Dar nu am «făcut abstracție de eveniment», așa cum autorul articolului și-a asumat acuratețea informațiilor.”
Perioada de recuperare a tenorului Octavian Ene nu este de șase luni, așa cum se afirmă eronat în articol, ci este considerabil mai scurtă, conform evaluărilor medicale oficiale.
Nu există nicio sursă din Ministerul Culturii care să fi oferit informații despre acest incident, întrucât, la momentul publicării articolului, Ministerul Culturii nu fusese informat oficial.
Prezentarea intervenției autorităților într-un mod alarmist este nejustificată. Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” colaborează transparent cu autoritățile pentru clarificarea circumstanțelor incidentului, fără ca acest demers să implice o anchetă penală sau vreo neregulă în desfășurarea activității instituției.
Referirile la viața personală a tenorului Octavian Ene sunt irelevante pentru subiectul incidentului și demonstrează caracterul tendențios al materialului publicat.
Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” își reafirmă angajamentul față de siguranța artiștilor săi și respectarea celor mai înalte standarde profesionale. Mass-media este încurajată să verifice informațiile înainte de publicare și să solicite clarificări direct din surse oficiale, pentru a evita răspândirea unor informații eronate sau senzaționaliste.
Pentru clarificări suplimentare, teatrul rămâne deschis să ofere toate informațiile necesare, astfel încât publicul să beneficieze de o informare corectă și obiectivă.