Fantoma de la Operă
ianuarie 11, 2017Văduva veselă
ianuarie 15, 2017“Silvia” de Emmerich Kálmán, un savuros cocktail de romantism, vals, ceardaș și umor fin
Descriere
„Silvia” sau Prințesa Ceardașului este una dintre cele mai celebre operete compuse de Emmerich Kálmán. În 1915, când acest savuros cocktail de romantism, vals, ceardaș și umor fin a debutat pe scena vieneză a Teatrului „Johann Strauss”, publicul avea nevoie mai mult decât oricând de mirajul unei Belle Epoque. Iar acest basm de cabaret, povestea de dragoste dintre tânăra cântăreață Silvia Varescu și Prințul Edwin, era transpus într-un libret excepțional, care includea numeroase elemente fascinante: localuri de noapte seducătoare, baluri din înalta societate, intrigi care se țes și desfac cu ușurință și personaje care par să practice frivolitatea cu fervoare.
Regizată într-o viziune clasică, montarea lui Kerényi Miklós Gábor – KERO®, directorul pe atunci Teatrului de Operetă și Musical din Budapesta, pledează tocmai pentru această „esență” a operetei, a spectacolului de gen, alert, spumos, construit din răsturnări de situație, cupe de șampanie și finaluri fericite.
Cu o dramaturgie bine închegată, „Silvia” surprinde prin maniera în care s-au realizat caracterizările muzicale minuțioase ale personajelor, conferind protagoniștilor personalități distincte. Cele mai populare momente care situează opera în prima linie de succes a lucrărilor lui Kálmán sunt: „Intrarea Silviei”, cupletele „Cum să trăiești fără dragoste” și „Fetițele vesele de la cabaret”, duetele, terțetul „Cântă țigane”, finalurile de acte de cor, cu ritmuri foarte antrenante.
Detalii spectacol
Operetă în trei acte de Emmerich Kálmán
Libretul de Leo Stein, Béla Jenbach
Adaptarea de István Kállai, Miklós Gábor Kerényi
Traducerea de Ernest Fazekas
Regia: KERO®
Dirijor: Balázs Stauróczky / Ciprian Teodorașcu
Echipa de creație vizualã: Fanni Kemenes, Gabriella Kiss, Csörsz Khell
Coregrafia: György Gesler
Maestru de cor: Gabriel Popescu
Asistent de regie: Tamás Bori
Asistent de coregrafie: Raluca Popa
Articole de presă
„De la început am avut parte de o surpriză: în rolurile principale au evoluat artiști foarte tineri, iar faptul că ei au vârsta personajelor pe care le interpretează este, desigur, un mare atú. Mai mult, soliștii vocali au dovedit că sunt buni actori și buni dansatori, evoluând cu dezinvoltură și cu farmec, generând entuziasmul publicului. (…) Ceea ce impresionează la noua montare este vivacitatea desfășurării scenice și permanenta captare a interesului spectatorilor, într-o derulare alertă și burlescă, pigmentată cu un pic de „sirop romanțios”, suficient de discret pentru a păstra echilibrul între veselie și umbrele de dragoste rănită care dispar repede în iureșul palpitant al răsturnărilor de situație. Este meritul regizorului KERO (un nume de scenă înscris ca marcă înregistrată!) și al coregrafului Gyorgy Gesler, care (sfidând cu nonșalanță vârsta biologică de 78 de ani) au insuflat soliștilor români vigoare și un ritm trepidant.”